Mikołaj Markiewicz
Mikołaj Markiewicz

Twórca metody Trening Widzenia®, psycholog, trener i terapeuta wzroku. Usprawnianiem widzenia zajmuje się od ponad 35 lat. Pracuje w Polsce, Europie Zachodniej i w USA.

więcej...
Subskrypcja newslettera

Test wzroku

5 najważniejszych dla oczu zasad pracy z ekranami

Aktualności » 5 najważniejszych dla oczu zasad pracy z ekranami

5 najważniejszych dla oczu zasad pracy z ekranami w domu i w życiu codziennym

1. Rozwijaj samoświadomość kondycji oczu i jakości widzenia – to jest podstawowa i kluczowa umiejętność w dbaniu o oczy. Jeśli nie wiesz, że twoje oczy są zmęczone, obolałe, mają dosyć pracy - zamęczysz je, traktując jak sprzęt, przyrząd, soczewkę w lornetce albo w aparacie fotograficznym. Oczy są jednym z najwrażliwszych i najdelikatniejszych organów w naszym ciele. Trzeba je chronić, by cieszyć się nimi w komforcie przez lata. Zadawaj więc sobie pytania:

  • Jak czują się moje oczy, kiedy są zmęczone - może pieką, może odczuwasz ich suchość, ciężar, masz „piasek pod powiekami”?
  • Co mogę zrobić, aby oczy odpoczęły – może zamknąć je na chwilę, zrobić przerwę, delikatnie pomasować powieki, pomrugać, poziewać, żeby nawilżyć je łzami?

2. Ograniczaj czas przed ekranem – przyjrzyj się temu, jak długo codziennie patrzysz na ekran komputera, tabletu, telefonu i zastanów się, czy możesz zmniejszyć ilość tego czasu. Kiedy tylko jest to możliwe, unikaj ekranów. Nie traktuj jako prawdziwego relaksu gier komputerowych, surfowania w mediach społecznościowych czy oglądania filmów. To bardzo obciąża Twój wzrok.

3. Rób przerwy – wyrób sobie dobre nawyki. Przerwy w pracy z ekranem są niezbędne - na każdą godzinę powinno przypadać co najmniej 5-10 minut odpoczynku. W tym czasie zamykaj oczy albo patrz w dal, za okno, wstań od biurka, wykonaj parę ćwiczeń rozciągających. Warto wyjść na te kilka minut na zewnątrz. W sumie, jeśli 8 godzin dziennie jesteś przed ekranem, to co najmniej godzinę dobrze byłoby spędzić na świeżym powietrzu.

4. Zadbaj o odpowiednią odległość – to bardzo ważna kwestia w profilaktyce wad wzroku, zwłaszcza krótkowzroczności. Pomiędzy ekranem komputera czy telewizora a oczami powinno być co najmniej 40 cm odległości. Podobnie rzecz ma się z książkami, dlatego coraz większą popularnością cieszą się specjalne pulpity do czytania, na których książkę ustawia się w odpowiedniej odległości od oczu.

5. Higiena życia codziennego – pamiętaj, aby wypracować i zachować równowagę pomiędzy pracą i odpoczynkiem (modny ostatnio termin work-life-balance). Wykorzystuj w pełni urlop, nie spędzaj go w pracy, nie zabieraj na wakacje laptopa, ogranicz używanie smartfona! Zamiast tego spraw, żeby twoje oczy mogły w tym czasie dobrze odpocząć, miały to, co lubią najbardziej – szerokie, rozległe widoki, do oglądania wiele tego, na co lubisz patrzeć. Może zaczniesz obserwować ptaki? Przyglądać się architekturze miast?

Jeśli jesteś rodzicem, nie pozwalaj, aby dziecko po odrabianiu lekcji w nagrodę oglądało film. Raczej wyjdź pograć z nim w piłkę, idź na spacer oglądać przyrodę.

Ważny dla oczu jest spokojny sen. Zapewnij sobie miejsce zaciemnione, wyciszone, takie, które pozwoli ci się wyspać. Światło w sypialni to nie jest dobry pomysł. Oczy, nawet pod powiekami, wyczuwają źródło światła i nie odpoczywają.